pátek 14. října 2016

Recenze: Naslouchač

Název: Naslouchač
Spisovatel: Petra Stehlíková
Počet stran: 374
Rok vydání v ČR: 2016
Nakladatelství: Host


Recenze: 

Svět je rozdělen na dvě časti. Ta neobyvatelná část je zamořená jedovatými plyny. Proto byla oddělena štítem z takzvaného sklenitu, nerostu, se kterým dokáží zacházet jen sklenaři, žíjící v blízkosti štítu. Sklenaři sklenit těží a ti nadanější ho zpracovávají. Ale kromě příšerných podmínek, ve kterých musí žít, se kvůli dlouhému pobytu v dolech také rodí s deformací. A těch několik málo bez deformace dopadne obvykle ještě hůř, než ti s deformací.

Ilan, téměř třináctiletá dívka, se po dlouhé době narodí čistá a naprosto zdravá. Její matka ale moc dobře ví, jak by skončila, kdyby se o ní dozvěděli. Proto se Ilan musí už od narození vydávat za chlapce. V tom jí napomáhá dlouhý černý plášť a maska, kterou jsou všichni sklenaři povinni nosit. Brzy ale zjistí, že není neobyčejná jen díky svému vzhledu, ale také umí naslouchat sklenitu. Začne se učit a každým rokem se zlepšuje. A nakonec se jí ve dvanácti letech podaří ohromit dokonce i samotného kapitána Pětadvacítky - skupiny těch nejlepších bojovníků. Kapitán si jí vybere, aby s nimi cestovala a učila se. A ačkoliv je to to poslední, co si Ilan přeje, nemá na výběr. Brzy se ale na cestě začíná dozvídat spoustu nových věcí, které by se dozvědět ani neměla a vše se zdá úplně jiné, než vždy myslela.

Naslouchač je fantasy, jejíž anotace zní originálně a jednoznačně lákavě. Kromě toho mě ale zaujalo i to, že knihu napsala česká autorka. Já, jakožto milovník fantasy, jsem nad přečtením tedy samozřejmě vůbec neváhala a měla jsem velikou radost, když jsem konečně dostala možnost si jí přečíst.

Hned na začátku na nás bohužel čeká docela pomalý rozjezd a ten pokračuje celých prvních sto stránek. Autorka nám tu popisuje Ilanino dětství a s tím i celý její vymyšlený svět. Nejvíce se věnuje právě sklenitu, který má v knize tak důležitou roli. Celé popisovaní bylo ale opravdu zajímavé a hlavně psané srozumitelně a čtivě, takže ačkoliv to chvílemi nebylo příliš zábavné téma, u knihy jsem se rozhodně nenudila.

Když se ale kniha konečně začínala rozjíždět, byla jsem samozřejmě mnohem spokojenější. Díky zdlouhavému popisu na začátku si pak můžeme plně užívat zbytek knihy, aniž by nám něco bylo nejasné. Autorka nám totiž vysvětlí snad opravdu všechno a díky tomu, že nám vše popisuje vlastně teprve dvanáctiletá Ilan, není problém celý svět pochopit.

Co byla příjemná změna, narozdíl od většiny dnešních knih, že naše hlavní hrdinka Ilan nebyla otravná puberťačka, nebo zkrátka holka, kterou byste měli chuť proplesknout, ale byla to mladší hrdinka, se kterou celá ta kniha dokázala působit zároveň i mile a nedalo se ji nezamilovat.

Čtení celé knihy jsem si skutečně užila - obzvlášť druhou polovinu. Autorka mě moc příjemně překvapila a obdivuji, jak pečlivě měla vše promyšlené. Já osobně ji tleskám, protože jako česká autorka píše na úrovni zahraničních a kdybych o tom nevěděla, nikdy bych nepoznala rozdíl. Mohla bych vytknout jen jedinou věc a to málo akce. Tak trochu jsem čekala, že se v knize odehraje ještě více, ale to už nepřišlo. Doufám, že autorka sepíše i další díl, protože tam by se mohla do knihy pustit už bez vysvětlování a podle mě by to celé bylo ještě lepší, než toto.

Kniha je nádherně propracovaná do nejmenších detailů a kdyby nebyla první část tak zdlouhavá, byla bych z ní absolutně nadšená. Autorce se podařilo vytvořil originální svět a napsat knihu, jakých dnes moc není. Všem milovníkům fantasy ji jedině doporučuji, protože za přečtení jednoznačně stojí a jsem si jistá, že někteří jí ocení ještě více než já.



Za poskytnutí recenzní e-knihy mnohokrát děkuji nakladatelství Host!

7 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze, nad knihou stále přemýšlím, ale myslím, že se do ní přeci jen někdy pustím. Fantasy už teď příliš nečtu, ale láká mě vyzkoušet právě to české.
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha se mi moc líbila a jsem ráda, že bude pokračovat :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Rozhodně vypadá zajímavě a já si jí připíši na svůj seznam (i když nevím, kdy se k ní dostanu) ráda si jí jednou přečtu. Krásná recenze.

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkně napsáno, Naslouchače si určitě přečtu. :)

    http://gingerani.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá recenze! :)
    Jsi jediná, u které jsem četla na tuto knihu pozitivní recenzi :D Ale jsem ráda, že se našel někdo, kdo si ji oblíbil :)
    Měj se hezky! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Knihu jsem ještě četla na jedněch stránkách, kde autorka publikovala. To bylo ještě bez Otortenu, takže jsem pak v knize měla aspoň nové zpestření. Já ten příběh mám ráda od začátku. Ale dost mě udivuje poslední komentář. Já na knihu slyším jen samou chválu a myslím si, že si ji plně zaslouží. Ale jak jsem se dívala, tak Sea Book na svém blogu tlačí jednu knihu z webu, kde autorka publikovala. Takže bych řekla, že se jedná jen o tupou závist, což je u knižního blogera celkem průšvih. Některé blogy sleduji, taky se snažím psát. Ale někoho tak ubohého jako je Sea Book fakt sledovat nebudu. Já narozdíl od ní to pozitivní hodnocení autorce přeji. Jinak fajn recenze!

    OdpovědětVymazat
  7. Dobře, vzdávám se. Přečtu si ji... někdy :D

    OdpovědětVymazat