Recenze: Mrazivý oheň

Název: Mrazivý oheň
Spisovatel: Amanda Hocking
Počet stran: 249
Rok vydání v ČR: 2016
Nakladatelství: CooBoo

Recenze:

Bryn Avenová je kaninská stopařka, která má na starost vyhledávat nově dospělé podvržence a přivést je ze světa lidí zpět svým kaninským rodičům, kteří je po narození umístili do lidské rodiny, za účelem získat peníze. Bryn mezi Kanince nikdy nezapadala kvůli svému smíšenému původu - jako jedna z mála má blond vlasy a světlou pleť, které zdědila po své skojarské matce. O to tvrději však pracuje, aby se dostala mezi ty nejlepší kaninské stopaře.

Na jedné ze svých stopařských misí se Bryn ale znovu po čtyřech letech setká s uprchlým zločincem Konstantinem Blackem, který se pokusil zabít jejího otce. Přestože se jí nepodaří pomstít, svého přiděleného podvržence, po kterém Black nepochybně šel, zachrání a přivede zpět mezi Kanince. Tím to ale s Konstantinem Blackem rozhodně nekončí. Brzy začne Black vyhledávat i další významné podvržence a otázkou je, co má za lubem. A Bryn začíná mít pocit, že Black není jen šílenec, který se snaží zabíjet, ale že ho ovládá něco mnohem silnějšího. Odhalit pravdu každopádně vůbec nebude snadné, obzvlášť když se k tomu přimíchají Bryniny city k jejímu nadřízenému Ridleymu Dresdenovi.

Krásná obálka knihy na nás dýchá krásně zimní atmosféru a jsem si jistá, že na čtení naláká spoustu čtenářů. Kromě obálky nám ale i anotace slibuje zajímavou fantasy plnou akce a napětí a tak jsem při výběru neváhala. Takové knihy já čtu nejraději, protože mám moc ráda různé smyšlené světy autorů, se kterými nás ve svých knihách obeznámí.

Promyšlený svět na mě také čekal. Amanda Hocking rozhodně s tímto žánrem nepracuje poprvé, má  totiž už za sebou úspěšnou trilogii Svět Tryllů, odehrávající se ve stejném světě. Pro mě byl ale Mrazivý oheň první knihou od této autorky a tak jsem nevěděla, co přesně očekávat. Nakonec mě hned ze začátku moc příjemně překvapila. Podařilo se jí stvořit originální svět trollů, které si pravděpodobně většina z nás představí jako obludy podobné těm z Harryho Pottera. Autorka tak ale nazývá postavy stejné jako lidi, jen se zvláštními schopnostmi. Tento svět se navíc skládá z několika kmenů. O Kaninu se zde dozvíme nejvíce, protože sama hlavní hrdinka mezi Kanince patří. Jako další jsou v knize zmíněny také kmeny Skojarů, Tryllů a Omtů.

Hned prolog začal skvěle a následné obeznámení s autorčiným světem mě naprosto nadchlo. Ale tím bohužel veškerá originalita příběhu končí. Postavy byly ploché a jako charaktery nebyly ničím zajímavé. Některé dlouhé rozhovory mezi postavami byly absolutně nesmyslné a některé události dosti nelogické. Dějová linka se točila především kolem vztahů trollů a Brynině touze pomstít se a zároveň získat svou vysněnou práci. Autorka ale během téměř celé knihy popisuje spíše každodenní životy trollů a příběh tak není ničím zvláštní. Děj tím pádem není příliš rozvinutý a je to veliká škoda. Vztah Bryn a jejího nadřízeného Ridleyho také nebyl ničím neotřelým. Bryniny zdánlivě neopětované city jsou nakonec něčím, co Ridley cítí od samého začátku také a takových vztahů knižních postav je v dnešní době nespočetně.

Celou knihu jsem čekala, až se děj více rozvine, stále jsem doufala v nějakou akci. Čekala jsem a ona stále nepřicházela a po dlouhých 250 stranách také ani nepřišla. Pokud se autorka vzácně pokusila o napětí, nebylo znát. Něco, co by se dalo nejvíce přirovnat k akci, se stalo na posledních stranách, ale autorka to hned zase velice rychle skončila, aniž by se vysvětlilo těch několik málo otázek. Konec ani nebyl pořádně uzavřený, spíš jako by kniha ještě vůbec nebyla dokončená.

Pevně věřím, že v dalších dílech by se mohlo dít více, ale první díl mi přišel naprosto zbytečně rozvleklý. To, co autorka rozepisovala na 250 stran by se vešlo nanejvýš na polovinu a klidně to mohla spojit se zbylými díly. Celé to na mě působilo nedomyšleně, jako zbytečné plýtvání tak skvělého světa na tak obyčejný děj a postavy. Mrzí mě, že z toho autorka, obzvlášť se svým čtivým stylem psaní, mohla dostat mnohem, mnohem více, a neudělala to. Kvůli tomu kniha není ničím neobvyklá ani zajímavá, i když má veliký potenciál.

Mrazivý oheň bych doporučila spíše mladším čtenářům a těm, kteří nemají tak veliké srovnání. Obávám se ale, že starší čtenáře už nemá příliš čím zaujmout.

Za poskytnutí knihy k recenzi mnohokrát děkuji Albatros Media!